Godt innhold er konge! SEO

Alle ønsker å rangere høyt opp på søkeresultatene for populære søkemotorer som Google og Bing. Det snakkes alltid om viktigheten av godt innhold for å nå opp og være synlige. Men det kan være utfordrende å vite hva det innebærer. Les videre for å finne ut hva du kan gjøre med ditt innhold!

SEO - søkemotoroptimalisering

Hva menes med innhold i denne sammenhengen?

Vi starter med det grunnleggende. “Innhold” er alt brukeren blir møtt med som inneholder informasjon. Dette omfatter tekster, bilder, GIF-er, videoer, tegninger, logoer og interaktive elementer, for å nevne noe. Tekst er fortsatt det viktigste formatet for informasjonsformidling, og det mest tilgjengelig for søkemotoroptimalisering.

Hva er godt innhold? - start med en søkeordsanalyse!

Det er viktig at du tilbyr brukerne av nettsiden din godt innhold for å sikre god digital synlighet, og god rangering i søkemotorene. Hva som regnes som godt innhold kan oppleves som en veldig subjektiv vurdering, men det finnes noen retningslinjer for hva som kategoriseres som søkeoptimalisert innhold. Innhold som er relevant, viktig, nyttig og konkret for leseren (brukeren du ønsker å nå ut til) vurderes til å være bedre enn informasjon som blir for genereisk eller intetsigende. For å skape relevant innhold er det viktig å ta utgangspunkt i målgruppen din. Det kan derfor være lurt å starte med en søkeordsanalyse for å oppnå innsikt i brukeres informasjonsbehov. Altså, hva kommer folk til å skrive inn i søkemotorer for å finne produktene / tjenestene dine. Ved å ha oversikt over dette, vil det være lettere for deg å vite hva du skal tenke på når du lager tekst, bilder og video på nettsider eller til sosiale medier.

TRENGER DU HJELP TIL Å IDENTIFISERE HVA SOM ER GODT INNHOLD FOR DERE?

Vi hjelper deg med din søkemotoroptimalisering!

Hva er relevant innhold?

Når du har en ide om hva slags søkeord brukerne dine vil bruke, er det neste steget å finne ut hva slags behov de har. Relevant innhold bør søke å svare på brukerens behov så konkret og tydelig som mulig, og på en dekkende måte. I stedet for å prøve å svare ut alle behov med alt innhold, er det nyttig å svare på konkrete behov. Ha dedikert innhold for å svare på brukernes intensjoner om å kjøpe noe, eller for å gi brukeren informative svar.

Det er viktig å skille mellom hva du som avsender ønsker at bruker skal lete etter, og hva bruker faktisk leter etter. Det er mye å hente på å ha innhold som treffer brukerens behov, også hvis det behovet ikke nødvendigvis er det behovet du ønsker at de skal ha.

Husk at nettsiden din, i sin helhet, kan ha et overordnet mål om salg, samtidig som enkelte sider på nettsiden, har som hovedformål å skulle informere eller å hjelpe brukeren med å navigere. Relevant innhold bør derfor også ta hensyn til hvor på nettsiden brukeren befinner seg. Dette innebærer å tilpasse innholdet etter sidens formål. Dette kan deles grovt i tre kategorier, informasjon, navigasjon og konvertering. Ta hensyn til hva du ønsker at bruker skal gjøre på den aktuelle siden, og skap innhold deretter.

Godt innhold = Unikt innhold

Det er viktig å unngå generisk innhold og plagiat. Google straffer sider med innhold som er hentet fra andre sider, med mindre det er mye eget innhold i tillegg. Dette kan være utfordrende, da det er begrenset med hvor mange måter man kan fremstille et produkt eller en tjeneste på. Det er ingenting i veien for å hente inspirasjon og kunnskap fra andre med samme eller lignende produkt/tjeneste, men lag så mye unikt innhold som mulig. Hvis du kan gi informasjon som er gyldig, og som ikke sies likt noe annet sted, så vil du sannsynligvis være mer relevant for brukerne enn alle andre som gjentar det samme.

God brukeropplevelse er målet! Unngå sidefyll

Viktigste er likevel at du har relevant og nyttig innhold for brukerne. Google oppdaterer algoritmene sine hele tiden, så det som funket for ett eller to år siden, er ikke sikkert at fungerer lenger. Et styringsprinsipp for å bli rangert høyt, er å tenke på at du skal ha relevant innhold som treffer målgruppen din sine behov og ønsker. Hvis du selger hagetjenester, er det viktigste at du har innhold på siden din som gir kunder informasjonen om hagetjenestene dine. Eksempelvis hjelp kunden din med å løse konkrete problem!

Avslutningsvis vil vi også påpeke at det er mye som kan gjøres teknisk for at siden din rangerer høyt på google.

ER DU INTERESSERT I Å HØRE MER?

Vi ønsker å hjelpe deg med å finne de beste løsningene så ikke nøl med å ta kontakt! 

    Ta kontakt illustrasjon for å illustrere kontaktskjema og kommunikasjon med KB Creative

    +47 99 51 51 49

    hei@kbcreative.no

    Relatert innhold

    LES MER OM NETTSIDER OG WEBDESIGN

    Illustrasjon av smidig metodikk i kb creative

    Hva er smidig metodikk? Ikke bare IT-relatert

    Hva er smidig metodikk? Smidig metodikk er en måte å organisere og gjennomføre prosjekter på...
    Les mer

    Godt innhold er konge! SEO

    Alle ønsker å rangere høyt opp på søkeresultatene for populære søkemotorer som Google og Bing....
    Les mer
    Illustrasjon av brukerreise

    Brukerreiser – fra inside-out til outside-in

    Brukerreiser er et nyttig verktøy for å se en prosess, som f.eks. en søknad eller...
    Les mer
    Illustrasjonsbilde av for SEO

    SEO – The best place to hide a dead body…

    is page 2 on google search results. Jobb med SEO for å få virksomheten din...
    Les mer
    Illustrasjonsbilde for hva er digital kommunikasjon med blå grafikk over sosiale medier

    Hva er digital kommunikasjon?

    Digital kommunikasjon består av det samme som tradisjonell kommunikasjon, men den foregår digitalt og benytter...
    Les mer
    bilde som illustrer hvordan ux og ui inngår i webdesign

    Webdesign – Hva er UX og UI?

    UX og UI handler om å skape løsninger med bruker i fokus, og gjøre kompliserte...
    Les mer
    collage av skjermer med nettsider for borettslag

    Nettside for borettslag og sameier – bli digitalt synlig!

    I dag forventer de fleste å finne all viktig informasjon på nettet. Dette gjelder også...
    Les mer