Godt innhold er Konge! SEO

Publisert: 9. mars 2022
Oppdatert: 18. januar 2024

Alle ønsker å rangere høyt opp på søkeresultatene for populære søkemotorer som Google og Bing. Det snakkes alltid om viktigheten av godt innhold for å nå opp og være synlige. Men det kan være utfordrende å vite hva det innebærer. Les videre for å finne ut hva du kan gjøre med ditt innhold!

Hva menes med godt innhold i markedsføring og webdesign?

Vi starter med det grunnleggende. “Innhold” er alt brukeren blir møtt med som inneholder informasjon. Dette omfatter tekster, bilder, GIF-er, videoer, tegninger, logoer og interaktive elementer, for å nevne noe. Tekst er fortsatt det viktigste formatet for informasjonsformidling, og det mest tilgjengelig for søkemotoroptimalisering. Samtidig er det mye engasjement å hente på video og andre rich media-formater. På blogg innlegg er det likevel nyttig å balansere innholdet for optimal effekt. 

Hva er godt innhold? - start med en søkeordsanalyse!

Det er viktig at du tilbyr brukerne av nettsiden din godt innhold for å sikre god digital synlighet, og god rangering i søkemotorene. Hva som regnes som godt innhold kan oppleves som en veldig subjektiv vurdering, men det finnes noen retningslinjer for hva som kategoriseres som søkeoptimalisert innhold. Innhold som er relevant, viktig, nyttig og konkret for leseren (brukeren du ønsker å nå ut til) vurderes til å være bedre enn informasjon som blir for genereisk eller intetsigende. For å skape relevant innhold er det viktig å ta utgangspunkt i målgruppen din. Det kan derfor være lurt å starte med en søkeordsanalyse for å oppnå innsikt i brukeres informasjonsbehov. Altså, hva kommer folk til å skrive inn i søkemotorer for å finne produktene / tjenestene dine. Ved å ha oversikt over dette, vil det være lettere for deg å vite hva du skal tenke på når du lager tekst, bilder og video på nettsider eller til sosiale medier.

Vær oppmerksom på at ordene målgruppen din bruker kan være forskjellig fra ordene du selv bruker om produktet ditt. For eksempel er stammespråket blant utbyggere av vindkraft mer i retning av «Vindpark» og «vindturbiner», mens befolkningen generelt bruker «vindkraft», «vindkraftverk», og «vindmøller». 

Hvis du i tillegg har et produkt som søker å løse et behov som det i dag ikke finnes reelle løsninger på, vil du uansett ha en utfordring med å finne riktige søkeord. Rett og slett fordi søkerne ikke søker etter løsninger på behov / problemer de ikke er klar over at det finnes løsninger på. Her kommer effektiv og målrettet markedsføring inn i bildet! Med det kan du spre budskapet om produktet ditt, og være med å produsere behovet og etterspørselen. Det gir deg også makt til å definere og eie søkeordene dine selv.  

Hva er relevant innhold?

Når du har en ide om hva slags søkeord brukerne dine vil bruke, er det neste steget å finne ut hva slags behov de har. Relevant innhold bør søke å svare på brukerens behov så konkret og tydelig som mulig, og på en dekkende måte. I stedet for å prøve å svare ut alle behov med alt innhold, er det nyttig å svare på konkrete behov. Ha dedikert innhold for å svare på brukernes intensjoner om å kjøpe noe, eller for å gi brukeren informative svar.

Det er viktig å skille mellom hva du som avsender ønsker at bruker skal lete etter, og hva bruker faktisk leter etter. Det er mye å hente på å ha innhold som treffer brukerens behov, også hvis det behovet ikke nødvendigvis er det behovet du ønsker at de skal ha.

Husk at nettsiden din, i sin helhet, kan ha et overordnet mål om salg, samtidig som enkelte sider på nettsiden, har som hovedformål å skulle informere eller å hjelpe brukeren med å navigere. Relevant innhold bør derfor også ta hensyn til hvor på nettsiden brukeren befinner seg. Dette innebærer å tilpasse innholdet etter sidens formål. Dette kan deles grovt i tre kategorier, informasjon, navigasjon og konvertering. Ta hensyn til hva du ønsker at bruker skal gjøre på den aktuelle siden, og skap innhold deretter.

Les mer om SEO her!

Lær deg mer om søkemotoroptimalisering

Godt innhold = Unikt innhold

Det er viktig å unngå generisk innhold og plagiat. Google straffer sider med innhold som er hentet fra andre sider, med mindre det er mye eget innhold i tillegg. Dette kan være utfordrende, da det er begrenset med hvor mange måter man kan fremstille et produkt eller en tjeneste på. Det er ingenting i veien for å hente inspirasjon og kunnskap fra andre med samme eller lignende produkt/tjeneste, men lag så mye unikt innhold som mulig. Hvis du kan gi informasjon som er gyldig, og som ikke sies likt noe annet sted, så vil du sannsynligvis være mer relevant for brukerne enn alle andre som gjentar det samme.

God brukeropplevelse er målet! Unngå sidefyll

Viktigste er likevel at du har relevant og nyttig innhold for brukerne. Google oppdaterer algoritmene sine hele tiden, så det som funket for ett eller to år siden, er ikke sikkert at fungerer lenger. Et styringsprinsipp for å bli rangert høyt, er å tenke på at du skal ha relevant innhold som treffer målgruppen din sine behov og ønsker. Hvis du selger hagetjenester, er det viktigste at du har innhold på siden din som gir kunder informasjonen om hagetjenestene dine. Eksempelvis hjelp kunden din med å løse konkrete problem!

Avslutningsvis vil vi også påpeke at det er mye som kan gjøres teknisk for at siden din rangerer høyt på google.

Relatert innhold

Les mer om nettsider og webdesign

Webdesign – Hva er UX og UI?

Webdesign består av UX og UI, og handler om å skape digitale løsninger med bruker i fokus,...

Vekstkonsulenter: Nøkkelen til Bærekraftig Forretningsvekst

Hvis du ønsker å vokse i dagens stadig skiftende forretningslandskap, er bærekraftig vekst en avgjørende målsetning. Å...
Bildet illustrerer kyuubi creative sin SLA - Service level agreement

SLA – KB Creative sin Service Level Agreement

Hensikten med en Service Level Agreement (heretter kalt SLA), er å gi en oversikt over forventninger og...

Ta kontakt for en hyggelig prat!

Vi ønsker å hjelpe deg med å finne de beste løsningene så ikke nøl med å ta kontakt! 

+47 99 51 51 49

hei@kbcreative.no