Logoer er det viktigste kjennetegnet til en bedrift, og det første man ser. Det er derfor krise om logoen er helt intetsigende. Det er derfor viktig å være bevisst hvordan en logo oppfattes og tenke hvordan den kan fortsatt være relevant når bedriften utvikler seg. Her er fire tips som kan gi deg veiledning til hvordan man lager en god logo.
Ulike skrifttyper, eller fonter som det også kalles, kommuniserer ulike ting. Det er derfor viktig å tenke på hvordan bedriften kan bli oppfattet når man velger fonten på logoen. Ønsker du å fremstå profesjonell og mer corporate, er det mye å hente på en font med stramme og mer minimalistiske linjer. Tenk Patrick Bateman’s forretningskort i American psycho.
Det er ikke nødvendigvis det viktigste at logoen er direkte beskrivende for kjernevirksomheten i bedriften. Det viktigste er at den er et tydelig og særegent uttrykk som kan bestå, også når bedriften utvikler seg.
En logo skal brukes mange steder, og det er derfor viktig å ha mange ulike versjoner og formater av samme logoen. Det samme bilde / ikonet av logoen vil se annerledes ut hvis den blir vist på mobil, i signaturfeltet på eposten eller på nettsiden. Det er derfor lurt å ha tenkt igjennom hvordan den blir seende ut, og ha ulike varianter for ulike formål. Det er også viktig å ha en lys og en mørk versjon slik at den kan brukes med lyse eller mørke bakgrunner.
Gjenkjenneligheten av en logo er bare nyttig, hvis den også er koblet til navnet på bedriften som gjør at potensielle kunder kobler navn og tjeneste med logoen når de ser den. Det er derfor mye å hente på en logo som står i stil med et beskrivende navn på bedriften.
Det kan virke enkelt, men en god logo som står seg over tid, krever kompetanse. Kyuubi Creative vet hvordan man lager en god logo fordi vi har kunnskapen og erfaringen. Vi kan hjelpe til med å utarbeide en visuell profil til bedriften din som skiller seg ut, og gjør deg gjenkjennelig for nye så vel som eksisterende kunder.
Ønsker du å ta brandingen din til det neste nivået, er vi også eksperter på å utarbeide helhetlig visuell profil og helhetlig markedsføring. Ta kontakt for en uforpliktende samtale.
Vi ønsker å hjelpe deg med å finne de beste løsningene så ikke nøl med å ta kontakt!
+47 99 51 51 49
hei@kbcreative.no